اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

یک عضو شورای شهر تهران گفت: برای كاهش آلودگی هوا باید ظرف 3 تا 5 سال، شبكه مترو را كه شامل 8 خط ریلی و 4 خط تراموا است، اجرایی كنیم.

به گزارش گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر) و به نقل از روزنامه ایران، هوای تهران این روزها آنقدر خاكستری است كه حتی بارش برف و باران روزهای اخیر نیز نتوانسته رنگ و روی تیره این شهر را بشوید.

مشكل بغرنجی كه انتقال پایتخت سیاسی از تهران را به عنوان یكی از گزینه‌های رهایی، پیش روی مسوولان قرار داده و موجب شده است موضعگیری‌های بسیاری در این باره مطرح شود؛ طرحی رویایی كه به زعم مسعود سلطانی فر، عضو شورای شهر تهران انجام شدنی نیست.

براوردهای غیررسمی مسوولان وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در گام نخست برای انتقال و جابه جایی پایتخت سیاسی از تهران نیاز به بودجه‌ای معادل 80 تا 100 میلیارد دلار خواهد بود. رقمی كه در حال حاضر نتیجه براورد غیر رسمی كارشناسان است و از واقعیت فاصله دارد.

سلطانی‌فر، تعویق در اجرای طرح جامع مترو و ترافیك را دو عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت دانست و افزود: اگر تنها بین 10 تا 15میلیارد دلار از هزینه سرسام‌آور جابه جایی پایتخت به توسعه شبكه ریلی و حمل‌ونقل عمومی تهران اختصاص داده شود، دو مشكل بزرگ تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیك از بین خواهد رفت. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: برای كاهش آلودگی هوای تهران و كاهش ترافیك آن ناچار خواهیم بود در یك برنامه میان مدت و ظرف 3 تا 5 سال، شبكه ریلی زیر‌زمینی تهران را كه شامل 8 خط ریلی و 4 خط تراموا است و در طرح جامع مترو پایتخت در نظر گرفته شده اجرایی كنیم.

وی با اشاره به تدوین بخش بعدی برنامه پنج ساله دوم اظهاركرد: اگر در مدت باقی مانده دولت و شهرداری تهران بتوانند منابع لازم برای اجرای طرح جامع مترو را فراهم كنند، ظرف 5 سال آینده می‌توانیم بر معضل آلودگی هوا و ترافیك تهران فایق شویم.

سلطانی‌فر همچنین اضافه كرد: در این بین دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با آلودگی هوای تهران مانند محیط‌زیست یا وزارت صنایع می‌توانند با خروج صنایع آلاینده از تهران یا تكمیل سیستم‌های كنترل‌كننده آلودگی هوا در داخل شهر تهران، گامی موثر در این زمینه بردارند.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به وضعیت استاندارد فعلی خودروها در كشور ادامه داد: تولیدكنندگان خودرو نیز اكنون باید ملزم به ساخت خودروهایی با استاندارد بالاتر شوند و خودروهایی تولید كنند كه در هر 100 كیلومتر تنها 4 تا 5 لیتر مصرف سوخت داشته باشند.

وی همچنین نقش وزارت نفت درتولید و توزیع بنزین یورو 4 را مهم توصیف كرد و توضیح داد: وزارت نفت نیز باید با تولید محصولات با كیفیت‌تر گامی اساسی در این باره بردارد و به نظر می‌رسد در وضعیت كنونی با اضافه كردن برخی تجهیزات در پالایشگاه‌ها بتوان تا حد زیادی به مقصود رسید.

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:مترو,آلودگی هوا,خمل و نقل,ترافیک,تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.